کد مطلب:29722 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:72

زنی که شش ماه پس از آمدن شوهرش زایید












5738. مناقب آل أبی طالب:هیثم، در سپاه بود. پس از گذشت شش ماه از آمدن وی، همسرش فرزندی آورْد. وی آن را انكار كرد و داستان را پیش عمر آورد و برایش نقل كرد. عمر، فرمان به سنگسار كردنِ زن داد.

علی علیه السلام پیش از سنگسار شدن زن، به فریاد وی رسید و به عمر گفت:«خویشتندار باش. این زن، راست می گوید. خداوند متعال می فرماید:"وَ حَمْلُهُ و وَ فِصَلُهُ و ثَلَثُونَ شَهْرًا؛[1] و به بار داشتن و از شیر گرفتن او، سی ماه است" و [ نیز ]می فرماید:"وَالْوَ لِدَ تُ یُرْضِعْنَ أَوْلَدَهُنَّ حَوْلَیْنِ كَامِلَیْنِ؛[2] و مادران [ باید ]فرزندان خود را دو سال تمام، شیر دهند". بنا بر این، بارداری و شیردهی، سی ماه است».

عمر گفت:اگر علی نبود، عمر، نابود می گشت. و زن را رها كرد و فرزند را به پدرش ملحق نمود.[3].

5739. السنن الكبری - به نقل از ابو حرب بن ابی اسود دُئلی -:زنی را كه شش ماهه زاییده بود، نزد عمر آوردند و وی تصمیم گرفت كه او را سنگسار كند. خبر به علی علیه السلام رسید. فرمود:«بر وی سنگسار نیست».

سخن علی علیه السلام به گوش عمر رسید. كسی را نزد وی فرستاد تا از وی بپرسد. علی علیه السلام چنین خواند:«وَالْوَ لِدَ تُ یُرْضِعْنَ أَوْلَدَهُنَّ حَوْلَیْنِ كَامِلَیْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن یُتِمَّ الرَّضَاعَةَ؛ و مادران [ باید ]فرزندان خود را دو سال تمام، شیر دهند. [ این حُكم، ]برای كسی است كه بخواهد دوران شیرخوارگی فرزند را تكمیل كند».

و [ نیز] خواند:«وَ حَمْلُهُ و وَ فِصَلُهُ و ثَلَثُونَ شَهْرًا؛ و به بار داشتن و از شیر گرفتن او، سی ماه است وافزود: «بنا بر این، شش ماه، بارداری است و دو سال [، شیردهی است]. پس، حدّی بر او نیست» ( و یا گفت:«بر وی سنگسار نیست»).

عمر، وی را رها كرد.[4].









    1. احقاف، آیه 15.
    2. بقره، آیه 233.
    3. مناقب آل أبی طالب:365/2؛ تفسیر القرطبی:193/16. نیز، ر.ك:تذكرة الخواصّ:148.
    4. السنن الكبری:15549/727/7، مناقب آل أبی طالب:94/95، ذخائر العقبی:148.